Elöljáróban két egyszerű dolog.
1. Egészen apró koromtól kezdve szerettem a Bergendyt. Három-négy évesen is akkor lehetett nyugodtan egyedül hagyni a szobában, ha fel volt rakva a "sárga lemez". Ez a Bergendy első, cím nélküli lemeze 1971-ből. Tipikusan az a zene, ami a véremmé vált, amit álmomban is dúdolni tudok szólamonként, amiből minden zenei gondolatom elindult és ami emiatt mindig velem van, benne abban, amit a zenében csinálok.
Olvastam, tudom, Bergendy Pista bácsi ordas nagy lopása a Süsü, nem fér hozzá kétség, sőt, a magyarázkodása önmagában minden elfogultságom ellenére engem is felháborít. A múltat eltörölni azonban nem lehet és nem is akarom, és amit én a Bergendy zenéjéből értékesnek gondolok, az továbbra is érték a számomra.
2. Ha a fentiek miatt elfogult is vagyok, akkor is aligha vitatható ténynek gondolom, hogy a magyar rockzene történetében - ha merjük azt állítani, hogy volt ilyen zenekar, akkor - a Bergendy az egyik abból a két és fél zenekarból, amelyik a maga korában zeneileg világszínvonalhoz közelit alkotott és azt a nyugaton is elfogadható minőségben képes volt elő is adni.
Mindezzel korábban is terveztem már előjönni és a későbbiekben is szívesen elemzem majd egyik-másik Bergendy lemezt vagy számot, most az apropót az a gondolat adta, hogy - az MJ-témánál maradva - vajon hol érhető tetten valami ahhoz hasonló Magyarországon, mint amit Jackson tőlünk jóval nyugatabbra megjelenített.
Vegyünk egy évet, mondjuk 1972-t, és az akkor felfutó Jackson 5-ot, a 13 éves frontemberrel, Michael Jacksonnal, tipikus fekete diszkóslágerrel, meghatározó basszusra épülő zenei struktúrával, billentyűvel színezett gitárzenével, jellegzetes énekesi attitüddel, koreográfiával, hajviselettel, hallgassuk meg az "I Want You Back"-et.
És tegyünk mellé egy másikat, a tipikus fekete diszkósláger KK-európai hangulatváltozatát, meghatározó basszusra épülő zenei struktúrával, billentyűvel, de mégjobban fúvósokkal színezett gitárzenével, jellegzetes énekesi attitüddel, koreográfiával, hajviselettel, ez a Bergendy. Hogy mennyi a tudatosság, az utánzás benne, nem tudom, valószínűleg nem kevés van, persze nem kimondottan a Jackson 5 utánzása, hanem inkább annak a stílusnak, aminek Jacksonék is kiváló képviselői voltak, és Bergendyék is illeszkedtek hozzá.
A Sajtból van a holdot stílusa miatt választottam, habár egyelőre nem tudom, pontosan mikor született a dal. A 71-es első ("sárga"), és a 73-as második lemez (a Hétfő, az első magyar koncept-lemez!) stílusa - dalonkénti, üdítő változatossága mellett is - alapvetően ez.
Hogy további párhuzamok hol húzhatók, arról még érdemes lenne majd gondolkodni-írni, bónuszként betennék egy (szerintem) 1970-es felvételt a Bergendy később első kislemezeként megjelent dalról, hogy lássuk, milyen volt Rózsi rövid hajjal és halljuk, hány gixert fújnak az izguló fúvósok.
Na, valahonnan innen indult Demjén, hogy a Sacra Coronáig jusson majdan életútja...